Óm (AUM)

07.12.2011 13:48

V józe má zvuk ÓM značnou důležitost. Je to zvuková vibrace (mantra), která symbolizuje celý kosmos. Často se používá na uklidnění a duševní naladění před začátkem každého cvičení a touto mantrou se cvičení i končí. Když se někde dočteme, že je to božský zvuk, vztahuje se to na jeho účinky, tedy nejde o modlitbu nebo jméno nějakého indického božstva. Koncentrace na zvuk ÓM je vhodná hlavně pro lidi, kteří mají problémy s upokojením víru myšlenek. Vzniklá vibrace možná úplně nezastaví myšlení, ale brání myšlení ve slovech a větách.

Pranava znamená prvopočáteční zvuk (to, co proniká životem, pránou), ve kterém jsou obsaženy všechny ostatní zvuky. Slaviku ÓM tvoří v sanskrtě tři hlásky A, U, M ale AU se vyslovuje jako Ó, jenže trochu odlišně od našeho způsobu výslovnosti. Naše Ó zní výše, v hrdle, zatímco při sanskrtském je hrdlo méně stáhnuté (podobně jako při vyslovení Á), takže zvuk jakoby vyvěral z hloubky břišní dutiny. Když si projdeme všechny hlásky v abecedě, zjistíme, že při Á jsou ústa nejvíc otevřená. Při všech dalších hláskách jsou otevřená méně, až nakonec při M jsou úplně zavřená. Znamená to, že z hlediska možností lidského hlasu jsou mezi Á a M obsaženy všechny ostatní hlásky.

Po nádechu otevři ústa jako při vyslovení ÁÁÁ a přitom vydávej zvuk blízký ÓÓÓ. Vzduch tlač stáhnutím břicha pod pupkem, jako při uddijaně mudře. Vznikne tím pocit, jakoby zvuk začal vznikat už na dně pánve. Nechej zvuk stoupat nahoru, až se v hrudi a v hrdle přiblíží k přechodu mezi ÓÓÓ a ÚÚÚ. Potom zavři ústa a vydávej zvuk MMM. Pozor! Ne MMMA, ale spíše HMMM. Nemají vibrovat rty, tváře a nos, ale vnitřek hlavy. Veď vibraci MMM do středu mezi obočím a nechej ji tam doznít. Později veď vibraci dále k vrcholu hlavy do sahasráry. Cvič tak, aby vznikl a udržel se pocit výstupu nahoru. Na usměrnění zvuku má vliv poloha jazyka. Je třeba si s tím trochu pohrát.

Při nádechu nechej ÓM znít v sobě jen v duchu a pozorně postupuj přes čakry od sahasráry přes bhrúmaju, adžňu, višuddhi, anahátu, manipůru a svadhištánu do múladháry. Při výdechu posouvej pozornost v souladu s postupem zvuku ÓM nazpět: od múladháry do sahasráry.  Vyzkoušej si i opačný postup dýchání: s nádechem ze sahasráry do múladháry a s výdechem z múladháry do sahasráry.

Z knihy Milana Poláška Joga

Zaujalo vás? Čtěte dál. zivotni-energie.cz/om-symbol-stvoreni-sveta.html

Kontakt

www.jitka-joga.cz

jita.muller@seznam.cz

Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

603 393 789

IČ: 44746890

Vyhledávání

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

v klidu domova můžete pravidelným cvičením podle instrukcí na www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html odstranit bolesti pohybového aparátu

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode