Střed těla I.

23.02.2013 12:42

Střed těla

V józe se snažíme o to, aby naše tělo pracovalo co nejlépe, bez bolestí zad a pohybového aparátu. Jako nejdůležitější a nejúčinnější je cvičení pro vyváženost středu našeho těla. Pracujeme na vybudování silného centra. V podstatě to znamená vytváření silového kruhu kolem středu trupu, protože svaly ve středu trupu jsou důležité pro zdraví celého těla. Posilováním těchto svalů chráníme páteř i vnitřní orgány. Zároveň máme možnost ovládat ze středu horní a spodní část těla a přitom stále chránit a stabilizovat páteř.

Naše centrum tvoří břišní svaly, bránice, hluboké svaly u páteře a svaly pánevního dna. Právě cvičení různých druhů jógy a pilates dostává tyto svaly do rovnováhy. Tato cvičení totiž symetricky rozvíjejí svalstvo trupu, pohyblivost páteře i její relaxaci. Tedy všechny důležité složky v synchronizaci s dechem a stavem mysli – soustředěním se na pohyb a sebe sama. Jde o to, aby všechny svaly na těle byly v rovnováze a pracovaly v koordinaci ke společnému cíli: stabilizaci trupu.

Se zraněním se tělo vypořádává změnou přirozeného vyrovnání a rovnováhy. Cviky pro vybudování silného centra pomáhají obnovit přirozené vyrovnání a držení těla. V neposlední řadě přispívají ke stabilizaci centrálních svalů těla a připravují je k práci pro horní i spodní části těla. Klíčovou záležitostí je stabilizace bederní páteře neboli spodní části zad a posílení svalů, které oblast bederní páteře podpírají. Na ochranu a podporu spodní části zad vytvořit pevné břicho včetně pánevního dna.

Pánevní dno

Celé pánevní dno je velké asi jako dlaň. Skládá se ze tří vrstev (podélná, příčná a zase podélná), které pružně uzavírají pánevní vchod. Během plodného období ženy jsou svaly zásobeny estrogeny. Po přechodu, kdy hormonální ochrana končí, je třeba pánevní dno aktivizovat. Muži mají díky užšímu pánevnímu vchodu, tlustší vrstvě svalů a silnější struktuře tuto oblast pevnější. Ale ani oni by neměli trénink pánevního dna opomíjet. Zdravé svalstvo pánevního dna nás drží pohromadě. Nachází se na dně trupu, který uzavírá a podpírá, zároveň je středem našeho těla. Zprostředkovává spojení mezi dolními končetinami a trupem, díky čemuž má klíčovou pozici pro držení celého těla a harmonickou koordinaci pohybu. Pohyby pánve odrážejí naše pocity, vypovídají o naší sexualitě, chuti do života a vitalitě. Pokud mocněji zaktivujeme pánevní dno, bude náš život intenzivnější.

 Pánevní dno funguje jako dynamo – svým pohybem nabíjí celé tělo.

Cviky na posílení svalů pánevního dna.doc (545,5 kB)

Zdroj www.jogadnes.cz

Kontakt

www.jitka-joga.cz

jita.muller@seznam.cz

Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

603 393 789

IČ: 44746890

Vyhledávání

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

v klidu domova můžete pravidelným cvičením podle instrukcí na www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html odstranit bolesti pohybového aparátu

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode