Proč nám cvičení jógy dělá tak dobře

12.11.2019 21:44

Obrázky jsou pořízeny na Dni s jógou, kde jsem vedla cvičení na téma Proč nám cvičení jógy dělá tak dobře. 

V lekcích jógy zařazujeme všechny druhy pohybu jak z hlediska účinku tj. posilování, protahování, uvolňování. Tak po stránce stylu pohybu: dynamický, statický. Pohybujeme se všemi směry a způsoby, zaměstnáváme během cvičení co možno nejvíce svalových skupin. Vlníme se, vrtíme a kroužíme, abychom trénovali fascie. Tzv. síť pojivové tkáně, která nás drží pohromadě. Fascie tím uvolňujeme, obnovujeme jejich pružnost a pohyblivost tak, aby svaly mohly po sobě klouzat.  Naše fasciální soustava je šestý smysl, který nám nabízí možnosti vnímání a pociťování vlastního těla. Když se dobře cítíme ve vlastním těle, odráží to příjemný pocit z pružné fasciální soustavy. To je možná důvod, proč se po cvičení cítíme dobře, odpočatě, proč máme jógu rádi.

Je to také tím, že se cvičením harmonizujeme. Skrze pohyb dosahujeme harmonickou rovnováhu. Tím se přibližujeme principu vesmíru. Všechny procesy v univerzu směřují k vyrovnání, to znamená, že usilují o nastolení souladu. Rozvoj člověka spočívá v dosažení harmonické rovnováhy. Vyhýbat se stresu, dosáhnout souladu, milovat - toto vše je cesta k rovnováze.  Pokud jsme naši rovnováhu narušili špatným návykem, harmonizujeme se odbouráním tohoto zvyku a zařazením prospěšného návyku. A tím nemyslím jen špatné držení těla nebo škodlivě prováděného pohybu, ale i jakéhokoli životního zlozvyku.

Jógová praxe nás učí být vyrovnaný. Začíná to tím, že pozice nerozdělujeme na „oblíbené“ a „neoblíbené“, na ty co nás „baví“ a „nebaví“, místo toho pozorujeme svou reakci na danou ásanu bez toho, abychom ji hodnotili. Tím, že pozici dopředu zhodnotíte, jdete do ní už dopředu napjatí, a to ji rozhodně pohodlnější neučiní. Stejně je to se situacemi v životě. Kolikrát jste měli tendenci hodnotit dopředu. Kolikrát jste hodnotili věci kolem sebe jako „dobré“ a „špatné“ a byli ochotni se kvůli svému názoru pohádat? V průběhu času se ze „špatné“ věci stala věc „dobrá“.

Nakonec zbývá naplnit tři pravidla jógové praxe.

  1. Zásadním nástrojem harmonizace při cvičení je dech. Můžeme využít jeho frekvenci, rytmus, hloubku.
  2. Nelze vynechat práci s vědomím. Být vědomě přítomen. Práce s myslí začíná právě tady při vnímání pocitů z těla.
  3. Uvědomte si, že bolest je váš ochránce, rádce. Upozorňuje vás na chybné jednání. Nechte se jím poučit.

Kontakt

www.jitka-joga.cz

jita.muller@seznam.cz

Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

603 393 789

IČ: 44746890

Vyhledávání

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

v klidu domova můžete pravidelným cvičením podle instrukcí na www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html odstranit bolesti pohybového aparátu

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode