O pozornosti

09.12.2014 21:05

Pozornost patří neoddělitelně k józe. Mám na mysli vědomou pozornost, tu která je vedená vůlí a soustředěnou bdělostí. Nikoli bezděčnou, těkavou pozornost, která je nám vrozená a kterou používáme automaticky, abychom se chránili před nebezpečím. Jógový pohyb se stává účinný a bezpečný, když vědomě pohyb řídíme a kontrolujeme. Aby byl pohyb bezpečný, zapojujeme různé svaly, které se podílejí na stabilizaci těla, tzv. hluboký stabilizační systém páteře. O páteř pečujeme správným držením těla a správným pohybem. Dbáme o souhru hlubokých břišních svalů, pánevního dna, vzpřimovačů páteře, bránice. Tzv. centra těla. A v návaznosti na centrum pak spolupracují svaly hrudníku, ramenního a pánevního pletence a další. Pokud máte necelou půl hodinu času, podívejte se na zajímavé video www.youtube.com/watch?v=wyKqssrYDmk .

Pohyb musí být pomalý a vědomý, tak aby mozeček měl čas koordinovat a dávat opravené signály mozku, který pak pohyb řídí. Další signály chodí z chodidel, rukou, kloubů, svalů, šlach. A také z očí a uší – to jsou pokyny ode mě. Pohyb má i cíl, konkrétní představu. Myšlenka připraví tělo na pohyb. Mozek tedy potřebuje vhodné impulsy, aby mobilizoval svaly centra těla a vytvořil prostor pro realizaci pohybu. Pokud tomu tak není, vzniká disharmonie a tím špatné pohybové návyky a techniky cvičení.

Když při praktikování jógových pohybů a zaujímání poloh pracujeme se soustředěnou bdělou vůlí, dochází při pravidelném opakování ke změně vzorců chování. Takže je naplňován smysl jógy – kultivace těla a mysli. Na úrovni těla je kultivace patrná například na správném postoji, chůzi. Na úrovni vědomí se projeví práce s pozorností na našich myšlenkách, jejich dotváření a řízení. Kultivaci mysli můžeme také pěstovat pomocí relaxačních a meditačních technik, při kterých pracujeme opět s pozorností. Příkladem je Antar mauna (vnitřní ticho), kterou jsme praktikovali minule a je popsána na www.jitka-joga.cz/news/vnitrni-ticho-antar-mauna-1/

Kontakt

www.jitka-joga.cz

jita.muller@seznam.cz

Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

603 393 789

IČ: 44746890

Vyhledávání

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

v klidu domova můžete pravidelným cvičením podle instrukcí na www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html odstranit bolesti pohybového aparátu

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode