Dolní končetiny II.

16.01.2013 11:49

Čerpání krve v žilách nohou směrem k srdci patří k nejobtížnějším úkolům, které tělo musí plnit, protože krev tu proudí proti síle gravitace. Průtoku krve směrem vzhůru napomáhá hladká činnost svalů a kloubů; pokud se však nohy málo používají, mají sklon k hromadění krve v žilách, k vytváření malých kapes a k protahování vlastních žil. V7sledkem jsou křečové žíly.  Někteří lidé mohou křečovými žilami trpět, protože jsou nuceni v zaměstnání dlouhodobě stát. Existují jednoduché způsoby, jak účinky dlouhodobého stání zmírnit.  Budete-li nosit, obuv, která vám umožní pravidelně procvičovat prsty u nohou, napomůžete tím krevnímu oběhu, protože právě svaly chodidla a spodní části nohy účinně tlačí krev vzhůru. Procvičování prstů ulevuje od bolesti nohou všeobecně.

Procvičování nohou působí také preventivně proti celulitidě a vzniklou celulitidu pomáhá odstraňovat. Léčba celulitidy není snadná, protože se jedná o nárůst toxinů v tukových buňkách. Většina expertů se shoduje v názoru, že pouze změna stravování spolu s cvičením může odstranit vzhled „pomerančové slupky“. Na podporu léčby se doporučují masáže ve formě lymfatické drenáže a aromaterapie.

Kolenní kloub

Pro dobrou stabilizaci kloubu potřebujeme mít vyvinuté svaly stehen, hlavně po stranách těsně nad kolenem. Na funkci kolen, ale i celých nohou má vliv nejen, jak stojíme, ale i chodíme. Kolena ve stoji by neměla být prolomená vzad. Lépe je stát s mírně pokrčenými koleny, tak aby se svaly mohly zapojit. Také by neměla mít tvar do „X“ či do „O“, ideálně jsou v rovině s kyčelními klouby.  Při pohybu a sportu je nutná vhodná obuv, která pomůže odpružit nárazy, hlavně při doskocích. Nejčastějším je poranění menisku – vzniká z přepínání. Buďte aktivní, ale nepřetěžujte kolena jednostranně, neseďte a nestůjde dlouho. Při polohách (asánách) držte kolena aktivně, zapojujte svaly nohou.

Kloub kyčelní

Největším nosným kloubem dolních končetin jsou kyčle. Zajišťují rozložení hmotnosti trupu na nohy, jejich pohyblivost je nezbytná pro chůzi. Svaly v okolí kyčlí jsou funkčně úzce propojeny se svaly pánve a trupu. Některé bolesti zad způsobují právě poruchy kyčelních kloubů.  Cvičením uvolňujeme kyčle a posilujeme okolní svalové struktury.

Stehna a hýždě

Při běžných sportech nejvíce používáme čtyřhlavé svaly, to jsou svaly na přední straně stehen. Čtyřhlavé svaly však nejsou postojové svaly, ani nepodpírají pánev. Opěrnou základnu poskytují pánvi vnitřní svaly stehen a ohýbače, které jsou na zadní straně nohou upevněny ke kolennímu kloubu a vedou nahoru pod pánev. Když je protáhneme a posílíme, budou tyto svaly poskytovat stabilní postoj. V podpoře horní části těla hrají také významnou úlohu hýždě. Příliš sedíme, takže hýžďové svaly nepoužíváme tak často, jak by bylo třeba. Cvičením hýžďové svaly zdvihneme a zpevníme, a současně tím zlepšíme tvar hýždí i držení těla.

Zdroj www.jogadnes.cz

Kontakt

www.jitka-joga.cz

jita.muller@seznam.cz

Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

603 393 789

IČ: 44746890

Vyhledávání

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

v klidu domova můžete pravidelným cvičením podle instrukcí na www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html odstranit bolesti pohybového aparátu

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode